Nem mindig olcsóbb a bicikli…

Kerékpározni olcsó és praktikus – külön sávon közlekedhetünk; viszonylag kevesebb a biciklis, mint az autós; nem kell tankolni; nincs kötelező biztosítás. Utóbbiból azonban adódhatnak problémák, ami miatt gyakran rosszabb anyagi helyzetbe kerülhetnek a biciklisek, mint a kötelező biztosítással rendelkező autósok.

A kerékpárral való közlekedés egyre közkedveltebb számos indok miatt. Az autósok körében is gyakorta emlegetik a kötelező biztosítást úgy, mint egy kötelező terhet, ám ez a teher a bicikliseket nem sújtja. Az ember azonban hibázhat – akár önnön hibáján kívül is megeshet, hogy balesetet okoz, nem vesz észre egy piros lámpát, elfelejti megadni az elsőbbséget, hosszasan lehetne sorolni a veszély forrását. Ezekben az estekben az autós megkönnyebbülten konstatálhatja, hogy tehermentesítik, mert a kötelező biztosítás számos esetben állja az okozott károk költségeit. Ezzel szemben a kerékpárosokra – amennyiben nem kötöttek biztosítást – nem vonatkozik ez a tehermentesítés, és sajnos elég egyetlen egy figyelmetlenség, és máris mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak a két keréken közlekedőnek, aki a balesetet okozta. És nem is olyan ritka ez a példa. Egy rendőrségi közlemény alapján évente közel 3500 olyan baleset történik, amelyben az egyik fél kerékpárt vezetett. Az ilyen baleseteknek mintegy ötven százalékának a felelőse maga a kerékpáros, tehát ő maga a károkozó, akinek az okozott károkat meg kell térítenie. Hogy ennek ellenére miért nincs kötelező kerékpár biztosítás, arra a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium álláspontja ad magyarázatot, amely ugyanis azt mondja, hogy a kötelező biztosítás csupán az azonosítható járművek esetében lehet megoldás, ami azonban a kerékpárosoknál azért nem megoldás, mert a minisztérium nem tudja a rendszám kötelezettséget kivitelezni a mintegy kétmillió kerékpáros esetében, amely folyamatosan nő, hiszen évente körülbelül háromszázezer biciklit adnak el. Ha a kötelező kerékpár biztosítás mégis bevezetésre kerülne, azzal az azonosítással a bicikli tulajdonosok egy kötelezően megfizetendő költségbe lennének kényszerítve, amelyhez szükségszerű lenne egy olyan adatkezelés felállítása, amelyet az adófizetők pénzéből kellene finanszírozni.

A kötelező kerékpáros biztosítás tehát jelenleg még nem kivitelezhető. Ennek ellenére a biciklisek kockázata még mindig nagy, így hát azok, akik biztonságérzettel szeretnének tekerni az utakon, azok két opció közül tudnak választani: csatlakozni lehet a Magyar Kerékpáros Klubhoz, amelynek éves tagdíja 6500 Ft, amely tartalmazza az Uniqua felelősség-biztosítását is. Ebben az esetben kétmillió forintos kártérítést biztosít a klub akkor, ha a kerékpáros úgy okozott balesetet, hogy a közlekedési szabályokat betartotta.

A másik lehetőség viszonylag gyakran megkötött biztosítás, mégis kevés biztosított van tisztában azzal, hogy biztosítása a kerékpáros baleseteket is fedezi, ez pedig néhány lakásbiztosítás. Ez azonban nagyon csekély összeghatárt fizet, ezért azoknak, akik kockázatmentesen, nyugodtan kívánnak kerékpározni, mindenképpen ajánlott az előző, Magyar Kerékpáros Klub által nyújtott lehetőséget kihasználni.

Leave a Comment

Your email address will not be published.